Inette van Wijck

Joep Sterman typeerde mijn werk goed:
Inette weet de beeldende kant van haar werk verrassend te paren aan een verhalend, intellectueel uitgangspunt, waardoor zij bijzondere creaties van een zeer eigen zeggingskracht laat ontstaan. Zij combineert het fundamentele van de materie met een afbeelding, een visueel incident, het toeval en het literaire idee.
Deze werkwijze, zet zij associatief en min of meer onbewust en speels in.
Vorm, tijd, materie en idee integreert zij tot spannende kunstwerken. Als vanzelfsprekend gaat dit bij haar samen met veel werkplezier en onderzoekingsdrift. De werkelijkheid, het toeval en de verbeelding zijn eeuwige bronnen en vormen inspirerende aanleidingen voor Inette ’s beeldende ontdekkingsreizen.
Haar titels zijn heldere illustraties hiervan. Zoals: ‘een moment, gevangen op de trap’, ‘in bruikleen’, ‘gebroken schaduw’. Titels waarmee zij het samenvallen van herkenbare aspecten van universele begrippen als tijd, materie en geest, verbaal met ons communiceert.
Haar beelden zijn stollingen van enerzijds formele elementen als materiaal, vorm en kleur, positief-negatief contrasten en anderzijds betekenisvolle associatieve dragers, die ons relaties van natuur (de groei) en cultuur (het menselijk handelen) tonen.
Met de toepassing van gietmallen in enkele beelden ontstaan raadselachtige binnenwerelden en geheimzinnige, expressieve vormafdrukken.
Als je, zoals Inette, de wereld met verwondering beschouwt, is in zelfs de meest alledaagse werkelijkheid een transcendente, spirituele inhoud te ontdekken; een avontuur van welhaast mythische allure ontvouwt zich bij beelden, die nader beschouwd, de in een gipsen mal gestuurde groei van een plant, een schaduwvlek op de muur of het jezelf omarmen zijn geweest.
Poëtisch is haar werk, soms van een bijna lieflijke, sprookjesachtige allure maar ook streng en fundamenteel, Zen-achtig.
Zeer manifest is de lust van het spelen met het materiaal, of het nu om glas, klei, brons, gips, gaas of polyester gaat, voor Inette is deze spellust een existentiële voorwaarde, die zij blijmoedig en tegelijk ernstig en toegewijd hanteert.
Al is er in haar werk sprake van veel afwisseling; diversiteit van vorm, formaat, materiaal en beleving, steeds klinkt er een vaste factor van het poëtische element in door.
Hoe zou ik het beter kunnen zeggen, dan zij het zelf verwoordt in het volgende beeld introducerend gedicht met de titel
uitzicht-inzicht
je graaft gaten in je tuin
je vult ze met wensen
oude wensen vinden zo nu en dan
de kracht
aan het daglicht te verschijnen
P.S. op mijn website, is onder ieder beeld een kleine introducerend gedicht/tekst te vinden