Menu
Genoeg - ruimte 2010


Mars


Spirals


Wave


 

Beelden 2#2019

20190621Beeldenmagazine2In het aanstaande nummer van Beeldenmagazine leest u recensies over een aantal interessante tentoonstellingen specifiek gericht op beeldhouwkunst. Zo wordt o.a. de tentoonstelling Het begin van een nieuwe wereld in Kröller-Müller Museum beschreven. De tentoonstelling laat de ontwikkeling van de moderne sculptuur zien door de ogen van Bram Hammacher, directeur van het Kröller-Müller Museum van 1948 tot 1963. 
 
In het Stedelijk in Amsterdam vindt de tentoonstelling Hybride Sculptuurplaats. Deze tentoonstelling toont hoe de beeldhouwkunst is veranderd sinds 1990. De titel verwijst naar het feit dat bijna geen van de werken eruit ziet als een
beeldhouwwerk in de klassieke zin: de kunstenaars werken op het snijvlak van sculptuur en schilderkunst, performance, videokunst en design. 
 
Charlotte van Pallandt, een als traditioneels bekend staande beeldhouwer, maakte in een vrij late entree in de Nederlandse kunstwereld: zij was de 50 al gepasseerd toen haar werk in een museum werd getoond. Nu is haar werk in De Fundatie te zien. Naast Van Pallandt kunt u beschrijvingen lezen van tentoonstellingen van herman de vries,
Peter Struycken en Henk Visch.
 
Ook de buitententoonstellingen komen weer aan bod in dit nummer. Zo presenteert ArtZuid, met als thema De tuinen van Amsterdam Zuid, meer dan zestig figuratieve beelden en ruimtelijke installaties. Daarnaast worden de Beeldengalerij
Haarlem, DeHeemtuin verbeeld in Leiderdorp en Playground in Heerjansdam besproken.
 
In dit nummer ook, zoals gebruikelijk, aandacht voor kunst in de openbare ruimte. Zo kreeg Fons Schobbers de opdracht van de gemeente Venlo om een nieuw beeld langs de oevers van de Maas te plaatsen en werd het werk van Ad Dekkers herplaatst in Bergeijk.
Dit en nog veel meer kunt u, naast onze vaste rubrieken ‘Verborgen schatten’, ‘Cross-overs’ en ‘Boeken’, lezen in het nieuwe nummer van Beeldenmagazine dat 29 juni a.s. verschijnt.
 
www.beeldenmagazine.nl

Lezing over Charlotte van Pallandt

20190516Lezing van PallandFigura in Amsterdam organiseert  een lezing over Charlotte van Pallandt. 
In de Fundatie in Zwolle opent binnenkort een overzichtstentoonstelling van haar werk. Sprekers zijn kunsthistorica Renée Korbee en beeldhouwer Jurriaan van Hall.
 
Een ‘houten hut’ op Landgoed Oud Leeuwenhorst in Noordwijk, ontworpen door architect De Bazel, werd vanaf 1927 de werkplek voor de naar licht, lucht en ruimte snakkende beeldhouwer Charlotte van Pallandt (1898-1997). In dit atelier creëerde zij de beroemde portretten van Adriaan Roland Holst, Kees Verwey en de beide vorstinnen Juliana en Wilhelmina. Ze raakte verknocht aan het Noordwijkse stand; ontwierp een omstreden monument voor verdronken zeelieden en bezocht regelmatig de nabij gelegen Soefi-tempel in Katwijk. Charlotte was haar hele werkzame leven NKvB-lid. 
 
De lezing over deze tegendraadse ‘grande dame’ van de beeldhouwkunst, wordt georganiseerd door Figura, Dutch Academy of Figurative Sculpture. Sprekers zijn de Noordwijkse kunsthistorica Renée Korbee die een expositie over haar werk maakte in Museum Noordwijk, en kunstenaar Jurriaan van Hall, die Charlotte van Pallandt goed gekend heeft, na haar overlijden haar atelier betrok en in de ‘geest van Charlotte’ aan zijn
beeldhouwcarrière werkt. Een persoonlijk en eerlijk verhaal over het leven en werk van deze buitengewone vrouw. De lezing vindt plaats in de Eerste Helmersstraat 271 (expositieruimte van de Wackers). 
 
Korbee organiseerde eerder een tentoonstelling over van Pallandts werk in Noordwijk. Beeldhouwer van Hall - zoon van Maja van Hall, bij wie van Pallandt veel over de vloer kwam - werkt in haar oude atelier. 
 Charlotte atelier Gooweg
De lezing is op zondag 2 juni om 16:00 uur.
Omdat we de lezing graag open willen stellen voor een groter publiek, wordt uitgeweken naar naar de Eerste Helmersstraat 271 (de expositieruimte van de Wackers) in Amsterdam. Na afloop is er gelegenheid om bij een glas wijn nog even na te praten met collega’s en sprekers.
 
De lezing biedt een inleiding op de overzichtstentoonstelling CHARLOTTE VAN PALLANDT - KUNST ALS LEVENSDOEL, 25 mei tot en met 1 september 2019 in Museum de Fundatie

Voorverkoop lezing: €10; reseveren via wackersacademie.nl

Opkomst en groei van de Nederlandse beeldhouwkunst

20190516LezingOPKOMST EN GROEI VANAls vervolg op de viering van 100 jaar Nederlandse Kring van Beeldhouwers
organiseren Minnie Folkersma en Mieke Kleinendorst een aantal lezingen in mijn atelier aan de Plantage Muidergracht 107b te Amsterdam(voormalig atelier Hildo Krop).
 
De negende lezing heeft als onderwerp: Opkomst en groei van de Nederlandse beeldhouwkunst, 1890-1940 
 
De lezing wordt gegeven door  Drs. Peter Thoben.
(lees vooral de korte inleiding)
 De lezing zal worden gehouden op zaterdag 15 juni om 14.00 uur, inloop om 13.30 uur en zal ongeveer twee uur duren (met een pauze).
 
Entree is € 15 euro p.p,  (voor 2 personen 25 euro) over te maken op rekeningnummer NL 04 INGB 0002611382  t.n.v. M.J.Kleinendorst, o.v.v. lezing. Stuur daarnaast een email naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (zodat u tijdig geinformeerd kan worden als er geen plaatsen meer zouden zijn)

Beelden 1#2019

Beelden 1 2019 Los Pagina 01In het komende nummer van Beelden leest u o.a. een recensie van de tentoonstellingen Out of Office. Bedrijfscollecties in Singer Laren. 
De Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN) telt vijftig leden en dertig ervan leverden een bijdrage aan deze tentoonstelling. Samen bezitten de Nederlandse bedrijfscollecties ongeveer een kwart miljoen kunstvoorwerpen. Een groot aantal hoogtepunten uit deze bedrijfscollecties biedt een goed inzicht in het verzamelbeleid van de diverse bedrijven, w.o. Rabobank, Aegon en AkzoNobel. 
Meer over het verzamelbeleid van de Rabobank leest u ook in onze Boekenrubriek. De kunstcollectie van de bank bestaat 35 jaar en ter gelegenheid hiervan zijn drie met elkaar samenhangende boeken uitgegeven. Met de serie Unlocked wil de bank ‘het verhaal’ van haar collectie vertellen.
 
Een andere grootschalige expositie is Vrijheid – de vijftig Nederlands kernkunstwerken vanaf 1968 die gastcurator Hans den Hartog Jager in opdracht van museum de Fundatie maakte. Op deze tentoonstelling laat Den Hartog Jager de vijftig ‘kernkunstwerken’ zien, de toonaangevende kunstwerken die de afgelopen vijftig jaar in Nederland zijn gemaakt. 
Dit jaar viert het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC, nu bekend als Sunday@ekwc) haar 50-jarig jubileum met verschillende tentoonstellingen en activiteiten. Zo worden in het Design Museum Den Bosch onder de titel The Ghosts of Sunday Morning dertig beelden en objecten herschapen in een ‘Gesamtkunstwerk’ in witte klei.
 
In Keramiekmuseum Princessehof wordt Annemie Boissevain van de Witte Voet geëerd met een tentoonstelling van werken die in de loop der jaren, vanaf 1975 – 2017, bij haar galerie gekocht zijn.
 
Daarnaast zijn de recensies van de tentoonstellingen van Richard Long in Museum De Pont en in het Kröller-Müller Museum en van Carel Visser in Museum Beelden aan Zee de moeite waard om te lezen.
 
In dit nummer ook veel aandacht voor kunst in de openbare ruimte. Boris Tellegen heeft vorig jaar tien objecten als markeringspunten langs de circa 20 kilometer lange (snel)fietsroute tussen Utrecht en Amersfoort geplaatst.
 
Langs de oevers van de 13 kilometer lange beek, de Doorbraak, in Twente staan zeven nieuwe beelden van Rinus Roelofs. In Zeist plaatste Ram Katzir de beeldengroep man-en-hond op een pleintje en geeft André Kruysen, conservator van de Beeldengalerij in Den Haag een kijkje achter de
schermen van het maken van het beeld van Navid Nuur.

En 'Beeldvormers in Kuub', over de tentoonstelling met werk van Kringleden, samengesteld door JaapRoell, kunstkenner en eigenaar van KuuB, ruimte voor kunst en cultuur in Utrecht,
 
Dit en nog veel meer kunt u lezen in het nieuwe nummer van Beelden.

Op zoek naar een begin

20190322Jubileumlezing8

Als vervolg op de viering van 100 jaar Nederlandse Kring van Beeldhouwers organiseert kringlid Mieke Kleinendorst samen met Minnie Folkersma lezingen in het atelier aan de Plantage Muidergracht 107b, Amsterdam (voormalig atelier Hildo Krop).
 
Op 13 april vindt de achtste lezing plaats:  
 
 
                                  OP ZOEK NAAR EEN BEGIN
 
Een reis naar de wortels van de moderne beeldhouwkunst in Nederland.
 
Moderne kunst lijkt op zich een vrij helder gegeven. Moderne beeldhouwkunst idem dito. In een gezelschap van professionals en amateurs ontstaat echter al gauw de nodige verwarring. Niet alleen de vraag “wat is kunst” levert de gebruikelijke verwarring en discussie op maar ook het begrip “modern” voert maar al te vaak in de richting van een klein verbaal slagveld. We hebben het dan nog niet eens over de inhoud van de term “beeldhouwkunst”.
 
Tussen het einde van de Napoleontische periode en het begin van de Eerste Wereldoorlog zien we een moeizame maar spannende ontwikkeling van traditie naar experiment. De moeite waard dus om op reis te gaan, op zoek naar wortels voor een beeldhouwkunst die we nu modern noemen. Een weg langs begrippen als autonoom en toegepast, religieus en profaan, continuïteit en innovatie. Zien we helden op sokkels of sukkels van beelden en welke beeldhouwers komen we onderweg tegen? Bekende en minder bekende grootheden passeren de revue. Een wandeling van Godecharle, Royer en Van Hove naar Mendes da Costa, Zijl en Altorf en met de nodige verrassingen op de route.
 
 
De lezing wordt gegeven door  Drs. Jaap Nijstad
 
De lezing zal worden gehouden op zaterdag 13 april om 14.15 uur, inloop om 13.30 uur en zal ongeveer twee uur duren (met een pauze).
 
Het entree is € 15 euro p.p,  (voor 2 personen 25 euro) over te maken op rekeningnummer NL 04 INGB 0002611382  t.n.v. M.J.Kleinendorst, o.v.v. lezing. Stuur daarnaast een email naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (zodat u tijdig geinformeerd kan worden als er geen plaatsen meer zouden zijn) 

Bekijk ook de uitnodiging