Menu

Verslag Algemene Ledenvergadering NKvB 10 mei 2015
Datum: 10 mei 2015, aanvang 12.00 uur
Plaats:  A08 Events, KNSM-Laan 808 , Amsterdam

Bestuur: Klaas Pauw, voorzitter; Daan Meijer, secretaris; Willibrord Wedemeijer, penningmeester; Merel Holleboom, bestuurslid en Godelieve Smulders, bestuurslid.

Aanwezig:  Moniek Westerman, Mai Movrin, Rob Schreefel, Godelieve Smulders, Raymond Hirs, Petra Boshart, Klaas Pauw, Daan Meijer, Willibrord Wedemeijer, Merel Holleboom, Dick Simonis, Wim Bosman, Maria Glandorf, Marina v/d Kooi, Joop Haring, Stephanie Rhode, Nel van Lith, Brigitte Belanger, Joep Struyk, Gonda van der Zwaag, Joost Barbiers en Erik van Spronsen.

Afmeldingen: 42 leden hebben zich afgemeld voor de vergadering.

 

Opening, rondsturen presentielijst en afmeldingen, welkom nieuwe leden

De voorzitter opent de vergadering en verzoekt de aanwezigen de presentielijst te tekenen. De namen van de nieuwe leden worden door de voorzitter opgelezen en een ieder wordt welkom geheten binnen de Kring. Opgave van de nieuwe werkende leden: Anjet van Linge, Caroline Diepstraten en Bert Schoeren. Vermeldenswaard is het feit dat Gonda van der Zwaag een Koninklijke Onderscheiding heeft gekregen. De voorzitter feliciteert haar mede namens de leden van de Kring.

Goedkeuring notulen ALV 30 november 2014
Desgevraagd legt de voorzitter uit dat Harry Exmann inderdaad is teruggetreden als bestuurslid met het aandachtsterrein PR. Het bestuur is nog immer op zoek naar een geschikte PR- vrijwilliger.
Het verslag wordt zonder verdere aanpassingen akkoord bevonden en dientengevolge gearresteerd.

Binnengekomen stukken, mededelingen (zomerbijeenkomst bij Xandra Bremers en vanaf september een aantal atelierbezoeken)
Door familie omstandigheden gedwongen heeft Xandra Bremers de uitnodiging voor de eerste zomerbijeenkomst bij haar in het atelier moeten afzeggen. Maria Glandorf stelt voor om dan een bijeenkomst bij haar in Den Helder te houden. Zij is enige tijd geleden verhuist naar Den Helder en heeft daar de beschikking gekregen over een van de bunkers van de stichting Stelling Den Helder. Hierin exposeert zij bronzen beelden. Het getoonde fotomateriaal van de expositieplek, de remise van Napoleon, maakt de aanwezigen enthousiast en het bestuur besluit vervolgens e.e.a. in de komende bestuursvergadering door te nemen. De uiteindelijke datum en het definitieve programma worden later bekend gemaakt.


Financiën
- Jaarverslag 2014 (gepubliceerd op de website)
De penningmeester neemt in hoofdlijnen het jaarverslag 2014 door. De expositie Vleugels Verbeeld is financieel afgerond met een uiteindelijk tekort van € 853,29. Zoals destijds is afgesproken is dit tekort voor de helft door de stichting Hortus betaald en de andere helft is voor rekening van de NKvB gekomen. Daarnaast wordt lering getrokken uit de ervaringen met de PR uitingen (met name is de vraag of een relatief grote financiële kostenpost voldoende oplevert in termen van aandacht voor de expositie en dus rendement?).

De penningmeester geeft aan dat sinds enige tijd het bestuur op maandbasis wordt geïnformeerd over de financiën van de Kring.

- Verslag kascommissie
De penningmeester leest het verslag van de kas controle commissie voor, waaruit blijkt dat de commissie haar goedkeuring uitspreekt over de wijze waarop de penningmeester de zaak beheerst en beheert. Lof wordt toegezwaaid naar de penningmeester.

- Goedkeuring jaarverslag 2014
Na behandeling van het rapport van de kascontrole commissie legt de penningmeester de vergadering voor om de winst van 2014, te weten €3.458,- toe te voegen aan de reserves voor het jubileum jaar. Deze reserves staan los van het eigen vermogen van de NKvB (€ 25.273,-). De vergadering stemt hier mee in. Vervolgens wordt het jaarverslag door de leden goedgekeurd.Ten aanzien van 2015 informeert de penningmeester de vergadering dat inmiddels 96 leden (van de 161 betalende leden) inmiddels (eind maart) de contributie heeft betaald!
Dat betekent dat binnenkort een herinnering wordt rondgestuurd waarin aandacht wordt gevraagd voor de contributie betaling. Desgewenst kan een betalingsregeling met de penningmeester worden overeengekomen.

- Crowdfunding
Door Peter van Baak (Sponsorvisie) wordt een presentatie gegeven waarbij crowdfunding en met name ook de relatie naar onze website wordt besproken, gepaard gaand met een actieve vraag en antwoordsessie met de leden. De mogelijkheden en de potentiele rol van Sponsorvisie in deze materie wordt op hoofdlijnen uit de doeken gedaan. Voldoende stof tot nadenken! De presentatie zal op de website worden geplaatst. Binnen het bestuur wordt de discussie in de volgende bestuursvergadering voortgezet. Deze discussie krijgt zeker een vervolg!

Jubileumjaar 2018
- Activiteiten hoofdlijnen
De voorzitter memoreert dat de jubileum commissie recent overleg heeft gevoerd en verwijst naar het verslag van de commissie, gedateerd 8 april jl.
De belangrijkste elementen uit dit verslag worden door Joep nogmaals onderstreept: stel een stuurgroep samen/maak een plan en een draaiboek/zoek ondersteuning bij het vinden van fondsen/richt de PR organisatie in en bovenal….zoek een curator.
Joep heeft in samenspraak met het bestuur dinsdag 12 mei een afspraak gearrangeerd met Jeroen Damen om ook zijn kennis en kunde in de strijd te gooien.
De vergadering filosofeert nog over zaken als beschikbare ruimtes (adres van de beeldentuin van Nel van Lith, Beelden aan Zee), insteek rond jongeren, wat leeft er aan wensen binnen de eigen Kring en welke thema’s te kiezen bij de verschillende exposities in 2018. Ook wordt de Arti tentoonstelling van 600 leden als mogelijk voorbeeld (inspiratiebron) genoemd.

 

Website
- Stand van zaken foto’s van werk van de leden op de website. Waar kan het bestuur nog assisteren?
De voorzitter constateert dat in vergelijking met een jaar terug, de meeste leden foto materiaal op de site hebben gezet. Mogelijk dat er bij de mensen die dit nog niet hebben gedaan enige assistentie moet worden verleend. Gonda maakt een belronde. Ook Brigitte, die in het verleden al assistentie heeft verleend, biedt zich weer aan. Wel moet zij dan van de nodige informatie worden voorzien.

- Toegankelijkheid web site. Mogelijkheden diversifiëren van werken (binnenwerk, buitenwerk, gebruikte materialen)
Bij de presentatie van Peter van Baak zijn talloze voorbeelden naar voren gekomen, welke allen een verbetering van de website in zich hadden. We zullen als Kring onze ambitie moeten aangeven, waarna verbeteringen/veranderingen in de website aangebracht kunnen worden. Alom wordt onderkend dat we meer “verkeer” moeten produceren met behulp van onze site.
De penningmeester verbaast zich over het feit dat bij uitnodigingen voor exposities van leden er vrijwel nooit een verwijzing naar de Kring is aangebracht. Eenzelfde constatering doet hij wanneer sites van leden worden bezocht….. geen link naar de Kring?

Exposities
- Overzicht bestaande plannen voor 2015:
Door het wegvallen van de expositie in Rams Woerthe blijven er voorlopig twee geplande exposities staan, te weten de expositie in het Amsterdamse Bos en de expositie van de nieuwe leden van de Kring  in HKK. Voor het Amsterdamse Bos zijn de voorbereidingen in volle gang. De nieuwe leden exposeren van 7 t/m 26 juli in HKK. De opening zal 10 of 11 juli worden gehouden. Over het wegvallen van de subsidie door de provincie Overijssel is er een groot gat ontstaan in de begroting. In alle eerlijkheid dient wel te worden vermeld dat de provincie niet op haar schreden is teruggekeerd doch dat de (te) late aanvraag simpelweg niet is gehonoreerd. De bedoeling is nu om de expositie te verschuiven naar 2016 zodat er hopelijk voldoende tijd is om de resterende gelden bijeen te krijgen.

- Plannen voor 2016:
Naast de genoemde expositie in Rams Woerthe zullen er op Sypesteyn, Vijversburg, Drechtoevers en in Hoorn exposities worden georganiseerd.
T.z.t. zal aanvullende informatie beschikbaar komen.

Regiovertegenwoordiging
Door zowel Joep als door Mai wordt aangegeven dat er sprake is van te weinig capaciteit bij de regiovertegenwoordiging. Draaiboeken, aanvragen subsidies e.d. is geen gesneden koek voor de mensen.

Ballotage commissie
De commissie heeft de eerste ronde in 2015 georganiseerd. De resultaten daarvan zijn reeds onder agendapunt 1 verwoord.

Rondvraag
- Dick Simonis geeft te kennen een groot voorstander te zijn van het fenomeen nieuwsbrieven. Op zo’n manier betrek je telkens opnieuw de leden bij de Kring. Je zou per mail de aankondiging van de nieuwsbrief doen, welke gepubliceerd staat op de website.
- Eric van Spronsen vraagt waarom niet een moment van stilte is gehouden voor de leden die ons zijn ontvallen. De voorzitter geeft aan dat dit eenmaal per jaar geschiedt en wel op de nieuwjaarsbijeenkomst.
- Nel van Lith vraagt aandacht voor haar expositie “Woorden in Steen” van 17 mei tot 31 oktober 2015 in beelden park De Havikshorst (opening 17 mei), waarvoor zij de uitnodigingskaarten uitdeelt aan de leden. 
- Het voorstel wordt gedaan om met die leden van de Kring, die ook lid zijn van Arti, een keer per week bijeen te komen. Dit betreft ongeveer een twintigtal leden.
- Gonda van der Zwaag stelt voor dat in die gevallen, waarin de kunstenaar geen transportkosten vergoed krijgt en ook geen stageld ontvangt, niet deel te nemen aan de expositie. Als een signaal! De secretaris stelt dat zo’n rigoureus standpunt afgestemd moet worden met alle leden. Anders verwoord: je kunt als bestuur of als vereniging  een individueel lid niet verbieden deel te nemen aan een expositie waar geen vergoedingen worden uitgekeerd. Dat blijft een beslissing van het individu zelve. Wel zou je kunnen voorstellen om in die gevallen de expositie niet het keurmerk van de Kring mee te geven tenzij alle deelnemers er het erover eens zijn in welk geval toch sprake kan zijn van een “kring tentoonstelling”. Het is echter duidelijk dat die situatie zo veel mogelijk voorkomen moet worden.

Niets meer aan de orde zijnde sluit de voorzitter om 15.20 uur de vergadering onder dankzegging aan alle aanwezigen voor hun inbreng en aanwezigheid.