Menu

ActieNKvBmidresVerslag Algemene Leden Vergadering NKvB 30 november 2014 

Datum: 30 november 2014, aanvang 12.00 uur 
Plaats: A08 Events, KNSM-Laan 808 , Amsterdam

Bestuur: Klaas Pauw, voorzitter; Daan Meijer, secretaris; Willibrord Wedemeijer, penningmeester; Merel Holleboom, bestuurslid; Dick Simonis, bestuurslid en Harry Exmann, bestuurslid.

Aanwezig: Anki van de Kamp, Marieke Geerlings, Marcel van Zijp, Corrie van de Vendel, Mieke Kleinendorst, Moniek Westerman, Mai Movrin, Rita van der Vegt, Jasper Schep, Els Wiering, Marco Goldenbeld, Lia Versteege, Irma Horstman, Wicher Meursing, Femke van Dam, Maria Schilder, Henny van der Meer, Kaat Schulte, Adri Huisman, Rianne ….., Suzanna Hamelink, Henk van Bennekum, Rob Schreefel, Godelieve Smulders, Raymond Hirs, Petra Boshart, Mieke de Waal, Catharina van de Ven, Eddy Gheress, Klaas Pauw, Daan Meijer, Willibrord Wedemeijer, Merel Holleboom, Dick Simonis,

Afmeldingen: 30 leden hebben zich afgemeld voor de vergadering.

1.       Opening, rondsturen presentielijst en afmeldingen De voorzitter opent de vergadering en verzoekt de aanwezigen de presentielijst te tekenen. 

2.       Binnengekomen stukken, mededelingen, welkom/voorstellen nieuwe leden
De begroting en het rapport van de ballotagecommissie zijn ingekomen stukken en zullen respectievelijk onder agendapunt 6 en 9 worden behandeld. De namen van de nieuwe leden worden door de voorzitter opgelezen en een ieder wordt welkom geheten binnen de Kring. Opgave van de nieuwe werkende leden: Xandra Bremers, Natasja van der Meer, Fredy Wubben, Irma van Koningsbruggen, Annemarie Petri, Lia Koster, Marina van der Kooi, Rielle Beekmans en Leen Kessels. Opgave van de aspirant leden: Bart Nijboer, Jasper Schep, Kim Wawer en Christien Dijkhuizen.

3.     Goedkeuring notulen ALV 15 juni 2014 
De voorzitter geeft aan dat onder agendapunt 2 (Goedkeuring notulen vorige ALV d.d. 17 november 2013) een amendement van het bestuur is aangebracht. Ten onrechte wordt daarin de indruk gewekt dat er bestuursproblemen zijn ontstaan. De zin “ De voorzitter vat samen ……” dient ten rechte als volgt te worden gelezen: “De voorzitter vat samen dat deze zaak achter ons ligt.”

De voorzitter deelt voorts mee dat het bestuur eraan hecht te vermelden dat in de discussie die in de vorige vergadering is gevoerd namens het bestuur door Dick Simonis het bestuursstandpunt is verwoord zoals dat ook al in de vergadering van 26 mei 2013 is gebeurd. Het bestuur beschouwt en waardeert de inbreng van Frits Vanèn als zijn persoonlijke mening.
De onder agendapunt 3 (Binnengekomen stukken en mededelingen) aangehaalde ANBI status levert nog enige discussie op: de geraadpleegde notaris heeft tot op heden geen actie ondernomen, reden waarom uitgekeken wordt naar een andere notaris.
De eerste zin onder agendapunt 11 (Rondvraag) is ietwat cryptisch geformuleerd. Bedoeld is weer te geven dat Henk van Bennekum betrokken zou willen zijn bij de samenstelling van het jubileumboek
Het verslag wordt zonder verdere aanpassingen akkoord bevonden en dientengevolge gearresteerd.

4.       Jubileumjaar 2018, verslag stand van zaken
De jubileumcommissie heeft september een laatste bijeenkomst gehouden, uit welke Irma Horstman de vergadering informeert over de laatste stand van zaken. Het planvoor wat betreft de “museabezoeken” is deels uitgevoerd. De algehele indruk bestaat dat het aan landelijke bekendheid ontbreekt wanneer de Kring wordt opgevoerd in de gesprekken. In totaal zijn 18 musea aangeschreven en het merendeel is niet bovenmatig positief in haar reactie. Mede door een miscommunicatie is het bezoek aan Beelden aan Zee door vertegenwoordigers van het bestuur nog niet uitgevoerd (wel is door Jan Teeuwisse aangegeven dat hij zitting wil nemen in het Comité van Aanbeveling). Daarnaast heeft het Stedelijk Museum Amsterdam ook niet gereageerd op brieven en voicemail boodschappen.
Voor de komende tijd worden de resterende bezoeken gepland, waarna het verstandig lijkt om een tussenevaluatie te maken van de uitkomsten. Wel lijkt een eerste conclusie zich aan te dienen: bij de eventueel ingeschakelde musea zal de nadruk niet komen te liggen op werk van hedendaagse leden van de Kring. Daartoe zal een aparte inspanning moeten worden verricht om verschillende locaties te benaderen voor exposities van eigen leden. Te denken valt aan bijvoorbeeld Vijversburg, het Amsterdamse Bos, Sypesteyn etc.
Willibrord voegt nog de locaties Radio Kootwijk en de DRU fabrieken als mogelijke locaties toe. Een belangrijk gegeven dat niet over het hoofd moet worden gezien bij het vastleggen van de expositie locaties is de mogelijkheid voor het houden van binnenexposities.
Ten aanzien van het maken van een jubileumboek van de Kring verwijst Henk van Bennekum naar een “soortgelijk document”, dat is verschenen bij het 40 jaar jubileum van keramisten. De schrijver van dit boek, Piet Augustijn, is bereid een bijdrage te leveren. Het idee van dit boek wordt uiteengezet: het betreft een algemeen deel (betaald uit de nodige Fondsen) en een specifiek deel betreffende de leden (betaald door de kunstenaar zelf: circa € 20,-). Deze aanpak zou wellicht ook gevolgd kunnen worden door de Kring.
Het bestuur en de jubileumcommissie komen in januari opnieuw bijeen.

5.       Regiovertegenwoordiging
a. versterking voor Lia Versteege

De hoeveelheid werk, die het coördinatorschap met zich mee brengt kan niet meer door 1 persoon worden uitgevoerd. Vandaar dat het idee wordt gelanceerd om Nederland in drie gebieden op te splitsen met elk een eigen coördinator.
Noord-Holland met Mai Movrin
Noord (Groningen, Friesland, Drenthe en wellicht de Flevoland en de NO-polder) met Lia Versteege
Zuid met Joep Struyk
Wanneer vervolgens de communicatie vanuit de regio’s naar het bestuur ter tafel komt, stelt Godelieve Smulders zich kandidaat voor een bestuursfunctie (in de plaats van Dick Simonis), die tevens als aanspreekpunt voor de coördinatoren zal gaan optreden. Applaus!

b. vertrek Henk Vos
Henk Vos, de stuwende kracht achter Vleugels Verbeeld heeft aangegeven zich terug te trekken als regio vertegenwoordiger. Moniek Westerman neemt zijn functie over. Nog niet alle regio’s hebben een eigen regiovertegenwoordiger en deze bestuurswereld blijft aan veranderingen onderhevig. Gonda van der Zwaag wordt nog gevraagd het RV-schap voor Limburg op zich te nemen i.p.v. een mogelijk ballotagesecretariaat waarvoor ze zich ook heeft aangeboden, als zich niemand anders aandient.

6.       Financiën
Begroting 2015 (Bijlage)
Willibrord geeft een toelichting op de verstrekte cijfers. Het verschil tussen de begrote contributie en de werkelijk ontvangen contributie wordt veroorzaakt door het feit dat een 15-tal leden de contributie nog niet hebben betaald. Willibrord doet nogmaals uit de doeken welke mogelijkheden er voor deze leden zijn om tot een betalingsregeling te komen. De vorig jaar vastgelegde afspraak hoe te handelen in geval betaling en regeling uitblijft, wordt nogmaals uitgelegd, waarbij benadrukt wordt dat dit bestuur niet voornemens is leden te royeren zonder eerst raadpleging van de alv.
Vervolgens wordt enige tijd gediscussieerd over het feit dat nieuwe leden pas contributie gaan betalen in het jaar, volgend op hun toetreden. Dat wordt als ongewenst gezien, los van het vriendelijke karakter van deze regeling. Besloten wordt dat leden, die in de eerste 6 maanden van het jaar lid worden de helft van de jaarlijkse contributie dienen te betalen en zij die in de tweede helft van het jaar lid worden, starten pas met betalen per 1 januari van het volgende jaar. Deze aanpassing dient wel in de welkomstbrief vermeld te worden!
Willibrord verduidelijkt tot ieders tevredenheid een aantal posten in de begroting, zoals de verlaagde bestuurskosten, de reiskosten in de regio, de zichtbaar gemaakte ICT kosten en de huurkosten (inclusief inflatiecorrectie).

7.       Vaststellen contributie 2015 (voorstel bestuur) 
a. handhaven contributie op € 180,- per jaar
De vergadering gaat akkoord met het voorstel de contributie voor gewone leden te handhaven op € 180,- per jaar.
b. verhogen seniorencontributie van € 90,- naar € 95,- per jaar
De vergadering gaat akkoord met het voorstel de contributie voor seniorenleden te verhogen van € 90,- naar € 95,- per jaar.
Na afronden van agendapunt 6 en 7 gaat de vergadering akkoord met de gepresenteerde begroting. 

8.      
Exposities
a. afgelopen jaar
- Vleugels Verbeeld (Haren)
In zijn algemeenheid kunnen we vaststellen dat: er behoorlijk wat publiek is afgekomen op de expositie, de catalogus slecht verkocht is (begroot aan inkomsten catalogus verkoop € 1200,-  en werkelijke inkomsten slechts € 323,-), er geen werk verkocht is (ook hier begrote inkomsten € 1000,- en werkelijk € 0,-). Met Henk Vos gaat nog een evaluatiegesprek komen maar nu al kan worden gesteld dat er een licht tekort zal zijn, hetgeen zeker niet dramatisch te noemen is. Wel dient voor de volledigheid te worden opgemerkt dat de toegezegde subsidies (in totaal € 10.000,-) nog binnen moeten komen. Dat geeft maar weer eens aan dat dit soort exposities in feite door de Kring worden voorgefinancierd. 
Willibrord merkt op dat de post verzekeringen een absolute must is, tenzij het museum dit afdekt. Ingeval van deze expositie is ontstane schade aan een keramiek object door de verzekering vergoed.
- voorBEELDEN IV (Den Haag)
Deze expositie van nieuwe leden heeft ruim aan de verwachtingen voldaan. Een prima kennismaking met de nieuwe leden (en van leden onderling!). Deze vorm van exposeren door nieuwe leden wordt, afhankelijk van het aantal nieuwe leden eens per jaar dan wel eens per twee jaar georganiseerd. Ook dit jaar is er weer een forse aangroei van leden te constateren (volgens opgave van de ballotagecommissie maar liefst 15 nieuwe leden).
- 2de  Natuur Amsterdamse Bos (Amsterdam)
Ondanks een wat stroperig begin (dit mede in verband met het 80-jarig bestaan van het Bos) is met heel veel hulp van de kunstenaars zelf, de expositie uiteindelijk goed van de grond gekomen. Mede hierdoor en het beperkte aantal deelnemers is dit keer sprake geweest van een goede vergoeding voor de kunstenaars. Ook het feit dat geen dure catalogus doch een eenvoudige flyer is gedrukt  heeft hier een rol gespeeld. Het is goed om de banden met de organisatie warm te houden. Wel dient een volgende keer meer info bekend gesteld te worden bij de medewerkers van het Bezoekerscentrum (nu ‘Boswinkel’). Die waren onvoldoende op de hoogte van de ins en outs van deze expositie. De Kring verwacht nog een kleine betaling van ruim € 350,- te krijgen.
b. bestaande plannen
- Vijversburg 2016
- Sypesteyn 2015
- Amsterdamse Bos 2015
- Rams Woerthe 2015 
De activiteiten voor de nieuwe plannen zijn al goeddeels opgepakt. De inschrijvingen voor de exposities zijn inmiddels al afgerond, behalve voor de expositie in het Amsterdamse Bos. Aandacht wordt gevraagd voor de productie van een catalogus, waarbij gedacht kan worden aan “print on demand” in plaats van het drukken van een dure, grote oplage in een keer.

9.       Ballotagecommissie
Verslag werkzaamheden 2014 
Vertrekkend secretaris Femke van Dam van de ballotagecommissie doet verslag van de werkzaamheden in 2014, waarvoor kortheidshalve wordt verwezen naar de website van de Kring waar haar verslag integraal is opgenomen. Onder dankzegging door de voorzitter, applaus en met het uitreiken van een presentje wordt afscheid genomen van Femke, maar ook van twee leden van de commissie, te weten Rob Schreefel en Marieke Geerlings. De Kring is hun veel dank verschuldigd voor het vele werk dat zij de afgelopen jaren hebben verricht! 
Benoeming nieuwe leden
Zoals aangegeven onder het vorig agendapunt zijn twee leden uit de commissie statutair verplicht afgetreden en is plaats voor een tweetal liefhebbers. En dat tweetal wordt gevonden: Petra Boshart en Suzanna Hamelink worden met applaus verwelkomd.
Benoeming nieuwe ballotagesecretaris
Eveneens reeds aangegeven onder agendapunt 9 wordt een nieuwe secretaris voor de ballotagecommissie gezocht en gevonden: Maria Schilder meldt zich aan voor deze taak.
Noot bestuur: Maria heeft daags na de vergadering aangegeven helaas geen tijd te hebben voor deze functie; de functie is dus nog vacant.

10.  
Rondvraag
1. Klaas memoreert het vertrek van Linda Asseper en geeft aan dat hij tezamen met Merel nog een afscheidscadeau aan haar zullen aanbieden voor het vele werk dat Linda de afgelopen jaren voor de Kring heeft gedaan. Inmiddels hebben zich twee vrijwilligsters (Natasha Pejcic en Brenda van Dantzig) gemeld die bereid zijn het secretariaatswerk op te pakken.
2. De vraag of, in buitenland wonende, kunstenaars lid kunnen worden van de Kring (een punt uit de vorige vergadering) antwoordt Klaas dat dit inderdaad tot de mogelijkheden behoort. Wel gelden dan aparte declaratieregels (denk aan bijvoorbeeld transportkosten/reiskosten). Opgemerkt wordt dat België en Duitsland geen aparte verenigingen kennen voor beeldhouwers.
3. Marco Goldenbeld vraagt aandacht voor het feit dat hij bij herhaling aanloopt tegen het feit dat hij zijn werk moeilijk kan inpassen binnen voorgeschreven thema’s. Slechts met veel kunst- en vliegwerk wordt een poging ondernomen waarbij dikwijls zowel het thema als het werk geweld aan wordt gedaan. Dat kan de bedoeling niet zijn. Is het mogelijk om ook met enige regelmaat geen thema voor te schrijven of wellicht zelfs een thema te laten dicteren door het werk.
Meer leden hebben deze ervaring en gekoppeld  aan de eerder gedane constatering dat bij exposities (soms) onvoldoende gekeken wordt naar de mogelijkheid van binnen exposeren hebben we hier een punt waar de nodige aandacht aan moet worden geschonken (op korte en langere termijn). Wel blijft het zaak (stelt Willibrord) dat we ons kwaliteitskenmerk (blijven) uitdragen.
4. Wicher Meursing pleit hartstochtelijk voor expliciete aandacht voor de buitenzijde van een catalogus. Wellicht verdient het zelfs de inzet van een deskundige. Dit om de bezoeker geen verkeerde indruk te geven van wat er werkelijk te zien is op de tentoonstelling en om tegenvallende verkoop van catalogi een halt toe te roepen.