Menu

Algemene Ledenvergadering 2008

29 maart 2008 om 14.00 uur

Gebouw van de Boekmanstichting

Herengracht 415 te Amsterdam

 

 

Algemene Ledenvergadering

Nederlandse Kring van Beeldhouwers

29 maart 2008

Boekmanstichting

Herengracht 415

Amsterdam

Aanvang 14.00 uur

Jaarverslag 2007

Algemeen verslag

Secretariaat

Penningmeester

Ballotage

Expositiebeleid

Interne en externe contacten

Beleidsplan 2008

Algemeen verslag 2007

Over het jaar 2007

Op 13 januari wordt de algemene leden vergadering gehouden. Er zijn 35 leden aanwezig en nog eens net zo veel melden hun afwezigheid. Er worden diverse besluiten genomen die moeten leiden tot een nieuw elan van de NKvB.

        Opheffen van de Stichting Thoe

        Op orde brengen van de ledenadministratie en financiën

        Het uitwerken van diverse stukken die zijn ingebracht van Adri Verhoeven, Eelke van Willigen, Adriaan Seelen en enkele anderen met suggesties

        Prioriteit geven aan het organiseren van tentoonstellingen

Op 9 februari vindt de installatie van het nieuwe bestuur plaats. Joop Haring neemt de penningen voor z'n rekening, Dick Simonis het secretariaat en Bert van Loo het voorzitterschap. Algemene bestuursleden zijn verder; Corrie van de Vendel, Thea van Vliet, Louis Nienhuis en Berenice Witsen Elias. Er wordt besloten dat het secretariaat bij het FNV blijft, Jan Tooropstraat 1 in Amsterdam. De daar aanwezige Kringtelefoon wordt doorgeschakeld naar Dick Simonis. Verder worden nog besluiten genomen over allerlei huishoudelijke zaken zoals de financiële administratie die er toe moeten leiden dat de kring weer ordelijk kan worden bestuurd. De jaarcijfers van de Kring zullen ieder jaar worden opgemaakt door een accountant. Ook wordt er nog een nieuwe ballotagecommissie samengesteld.

De overgang naar een nieuw bestuur brengt heel wat werk met zich mee. Kamer van Koophandel papieren, postbankpashouders overschrijving, leden-administratie te veel om op te noemen. Ze  nemen van het dagelijks bestuur erg veel tijd. 

Tijdens de periode die aanbreekt wordt gezocht naar tentoonstellings-mogelijkheden. In de bestuursvergadering van maart wordt besloten geld ter beschikking te stellen voor de geplande tentoonstelling in het Kruithuis van Den Bosch. Er wordt ook actief gewerkt aan de Website.

Er wordt een nieuwe overeenkomst aangegaan met Grafimedia (de nieuwe uitgever van het blad BEELDEN en daarmee is besloten dat het blad onderdeel blijft van het lidmaatschap van de NKvB.

De opheffing van Thoe verloopt niet volgens de plannen van het bestuur en neemt erg veel tijd in beslag. Thea van Vliet is héél druk met het Kruithuis. Berenice Witsen Elias, Louis Nienhuis en Corrie van de Vendel helpen actief waar nodig. Er is een tentoonstelling met de Ploegh is geregeld voor de zomer van 2007. Er worden afspraken gemaakt voor de 90 jaar NKvB jubileum-tentoonstelling in Pulchri, Den Haag. De gemeente Haaksbergen nodigt de NKvB uit om ook in 2008 mee te doen om Scholtenhagen in te vullen samen met Duitse beeldhouwers uit de regio. Een tentoonstellingsmogelijkheid in het Tso'ar centrum van Leidschendam wordt ingevuld. De NKvB (Corrie van de Vendel) wordt gevraagd te adviseren in Hoogeveen voor een beeldentuin. In Limburg wordt de mogelijkheid geboden om een jubileumexpositie te organiseren. Bert van Loo neemt het voortouw en dat zal gaan resulteren in de tentoonstelling ‘Kringjuweeltjes' tussen de veertig en de vijftig kleine bronsplastieken. Er worden nog meer tentoonstellingsmogelijkheden gezocht en mogelijk aangeboden.   

Er wordt een nieuwe flyer-tekst gemaakt!  De NKvB leeft weer.

Wij gaan de zomer in met een goed gevoel, er is heel hard gewerkt door iedereen in het bestuur en het resultaat mag er zijn. Tentoonstellingen staan weer op de rails. De ledenadministratie gaat de goede kant op. Het archief is opgeruimd. De website is grotendeels ontworpen. De ballotage werkt weer. Een keer per jaar komen ballotage en voltallig bestuur bij elkaar om het beleid door te nemen, zo wordt besloten.

Het kunstenveld is er zorgelijk aan toe. Het inkomen van de kunstenaars in Nederland behoort tot de laagste van alle beroepsgroepen. Percentageregelingen worden niet of nauwelijks uitgevoerd. Subsidieregelingen worden afgebouwd of omgebouwd voor een bijzonder klein elite groepje. De NKvB heeft protest aangetekend bij directeur van het Fonds BKVB, Lex ter Braak tegen het voorgenomen beleid aldaar. Ook hebben wij bij de huidige minister van Cultuur de heer Plasterk geprotesteerd tegen de voorgenomen maatregelen ten aanzien van de Kunstkoopregeling.

Enkele oude kwestie blijven hardnekkig zeuren zoals de Stichting Thoe die maar niet opgeheven kan worden, vanwege juridische toestanden. Ondertussen zorgt Dick Simonis dat de oude website blijft draaien. We hebben pech bij de aanbesteding want de persoon die het had aangenomen heeft de ziekte van pfeiffer en dat duurt al een tijdje, intussen wordt er naar alternatieven gezocht.

In november wordt een nieuwe webbouwer gezocht en gevonden, de aanbesteding vindt plaats en wij hopen allen dat er voor het eind van 2007 een totaal nieuwe site te zien is.

Wij hebben een drukke agenda waar heel veel zaken op staan. Ze hebben betrekking op het functioneren van de NKvB. Dat is soms iets te veel en dus zijn wij ook altijd op zoek naar leden die actief willen zijn in deelgebieden. Zo heeft Corrie van Vendel het idee van Locale Ambassadeurs uitgewerkt en daarmee hopen wij de broodnodige uitbreiding van activiteiten te bereiken.

Joop Haring en Bert van Loo zijn druk doende om een Nationale Beeldendag van de grond te krijgen. Wat verstaan wij daaronder? Welnu op deze bijzondere dag wordt:

        Een prijs uitgereikt voor het beste beeld in de openbare ruimte (van alle geplaatste beelden in dat jaar in heel Nederland)

        Een prijs uitgereikt voor het beste ruimtelijk werk. (op basis van oorspronkelijkheid, zeggingskracht en vakmanschap)

        Het Beeldenbal gehouden voor genodigden, waarbij de prijswinnaars bekend zullen worden gemaakt.

Daaraan vast gekoppeld denken we aan het uitschrijven van opdrachten en het organiseren van solotentoonstellingen etc... Het kunstenveld heeft een nieuwe stimulans nodig.

De Kring ziet zichzelf in deze als initiatiefnemer en zal onderzoeken hoe een onafhankelijke stichting dit idee tot realisatie kan brengen.   

Stukken tekst zijn al geschreven maar HET bezielende essay, waarmee sponsoren kunnen worden benaderd en een stichting van start kan gaan,  wordt nog gemist.

BESTE KRINGLEDEN LAAT VAN JE HOREN EN KOM IETS ACTIEFS DOEN IN HET BESTUUR.

Bert van Loo

 

Secretariaatsverlag 2007

In 2007 heeft het bestuur acht keer vergaderd op 9-2, 23-3, 27-4, 22-6, 13-7, 14-9, 26-10 en 30-11. Op 21-9 werd een extra overleg gehouden tussen het bestuur en de ballotagecommissie. Het dagelijks bestuur vergadert niet, maar onderhoudt contact via e-mail en telefoon.

De bestuurssamenstelling was:

Voorzitter               Bert van Loo

Secretaris               Dick Simonis

Penningmeester      Joop Haring

PR                         Corrie van den Vendel

Expositiecommissie   Louis Nienhuis

                            Thea van Vliet

                            Berenice Witsen Elias

                            

De vergaderingen begonnen allemaal informeel al om 18.00 uur, zodat er tijdens de eenvoudige, maar smakelijke maaltijden al enkele onderwerpen van de agenda getackeld konden worden. Agenda's, handelingen en afspraken worden op papier vastgelegd, genotuleerd door Corrie van den Vendel.

Website en e-mail zijn de exponenten van een wereld die op communicatie drijft, zinvol en vaak ook zinloos. Het runnen van een vereniging kan in ieder geval echt niet meer zonder e-mailcontact, zowel tussen de bestuursleden onderling, als tussen bestuur en leden. Maar mensen die een groot deel van het werktijd met hun handen werken en vaak tot hun knieën in de houtkrullen of steenschilfers staan, zijn niet snel geneigd hun vertrouwen te schenken aan de ontastbare, digitale verworvenheden van deze tijd. Toch kunnen we niet anders, dan de elektronica het zware communicatiewerk te laten verrichten. Suf vrijwilligerswerk zoals het insteken van papier in enveloppen en het plakken van postzegels behoort bijna tot het verleden, want zoals Dre Devens het al formuleerde "beeldend kunstenaars zijn niet meer vrijgesteld en moeten vechten voor hun boterham" en daarmee is voor een belangrijk deel de terughoudendheid van leden voor bestuurswerk verklaard. Toch is een vereniging verplicht zich aan zijn administratieve verplichtingen te houden. Reizen, eentonig papierwerk, postverzending en telefoneren wordt tot een minimum beperkt dankzij het internet en onze nieuwe website.



Website 2007

Start

In 1998 starten onze leden Lucien den Arend en Jeroen Stok de website http://www.sculptors.org/ die dan moeizaam van start gaat. Hij geniet meteen een ruime externe belangstelling, maar kent slechts weinig interesse binnen de Kring, terwijl er toch veel meer bezoekers de website raadplegen dan er bezoekers komen in het dia-archief. Op de ALV 2007 ontstond een ‘website-groep' bestaande uit Karen Santen, Maria Schilder en Frode Bolhuis. Direct na de eerste bestuursvergadering heb ik contact gezocht met die groep en ontstond het gemeenschappelijke plan de huidige website niet alleen te moderniseren en het aanzicht te verbeteren, maar ook het onderhoud te vergemakkelijken en de functionaliteit sterk uit te breiden.

Onze huidige website https://www.nkvb.nl/oud-archief/ verkeert begin 2007 in deplorabele toestand. Het laatste nieuws dat er op staat dateert uit 2004-2005. Dat is niet bevorderlijk voor bezoek en gebruik, niet voor geïnteresseerde bezoekers en niet voor leden. Na een flinke opschoningsactie, met mijn zeer beperkte kennis van HTML en Frontpage, lukt het nieuwsberichten en oproepen toe te voegen en te verwijderen. Sommige onderdelen hebben een complexere structuur (ledenlijst en ledenpagina's) waar ik niets aan kan veranderen, maar geen probleem, we krijgen in mei 2007 een compleet vernieuwde website.

Voorwaarden

De randvoorwaarden voor die nieuwe website zijn:

  • - niet alleen de etalage, maar ook de organisatorische spil van de vereniging
  • - makkelijk te onderhouden door mensen die met een tekstverwerker en een fotoprogramma om kunnen gaan
  • - duidelijke, heldere structuur in een consistente vormgeving
  • - scheiding van de functionaliteit: de etalagefunctie en de ledentaken
  • - gescheiden toegang voor leden en niet leden, toegangscode voor leden
  • - bezoekers hebben toegang tot NKvB-nieuws en agenda, de ledenpagina's en via de ledenpagina's met het kunstenaar-lid zelf (telefoon, e-mailadres en website)
  • - leden krijgen toegang tot uitgebreid nieuws, inclusief vaknieuws, het persoonlijke profiel (zichtbare en onzichtbare persoonsgegevens), oproepen, mededelingen van het bestuur et cet.
  • - leden kunnen hun eigen profiel aanpassen en actueel houden, leden kunnen hun eigen fotomateriaal in hun profiel beheren
  • - voor het onderlinge contact zullen er forums komen die worden beheerd door een van de forumdeelnemers, denk aan een bronsforum (alle ins-and-outs van bronsgieten), een kunststofforum, een 3D-ontwerp en visualisatieforum en meer, plannen voor nieuwe forums kunnen worden aangedragen door leden
  • - de website zal een uitgebreide archieffunctie en zoekfuncties hebben, zodat leden en nieuws (ook oud) gemakkelijk te vinden zijn
  • - de website zal zodoende het digitale archief van de NKvB worden, een maal per jaar zal een cd-rom of dvd getrokken worden van de inhoud
  • - van een enkele belangrijke webpagina zal een Engelstalige equivalent gemaakt worden (Introductiepagina)

Ontwikkelingen

Frode Bolhuis en ik gaan op zoek naar een website-ontwerper en vinden Paul Paarlberg, die ook verantwoordelijk was voor de website van het Kunstcentrum Bergen. De eerste contacten worden gelegd, Frode schetst een ontwerp voor een nieuwe vormgeving, in overleg met Maria en Karen. De technici van Paul gaan aan de slag en komen met de eerste voorstellen, die we afwijzen omdat ze te ver staan van Frode's schetsen en de gewenste rust en sereniteit. Begin mei 2007 wordt Paul ziek. Die ziekte blijkt na twee maanden aanmerkelijk ernstiger dan aanvankelijk vermoed. We nemen het besluit in september, als ziekte en vakanties voorbij zijn, snel aan de definitieve site te beginnen. Eind september blijkt de ziekte veel langer te duren en bovendien ontstaan er problemen met de technische mensen, zodat we in goed overleg op zoek gaan naar een andere ontwerper. Uit twee mogelijkheden kiezen we nu voor de zekerheid van een groter bedrijf, ondanks onze sympathie voor de kleinschalige aanpak van een relatie van Maria. November gaat HostNet BV met professional David van Delden onverdroten aan de slag en binnen twee maanden moet de site er staan. De basis staat in de steigers, de kerstvakantie begint en in januari blijkt David bij een andere webontwikkelaar te werken. HostNet BV biedt nu geen webdesign meer aan en we worden in deeltijd geholpen door de minder routineuze Vivianne. Dat duurt langer dan verwacht, maar met hulp van Bas van 't Hoff staat er nu een website waar we ons in kunnen vinden en die voldoet aan de gestelde voorwaarden.

Verder in 2008

Er is sinds 1998 wel veel veranderd in de houding van de Kringleden en de mogelijkheden van internet worden op waarde geschat. Inmiddels blijken er slechts 29 leden nog geen e-mailadres te hebben. Zij ontvangen de berichtgeving van de Kring via de post. Sommige van hen krijgen geprinte pagina's van collega's die bij hen in de buurt wonen. Alle anderen weten hun weg op internet te vinden en dus ook onze website. Voor de leden die nog geen e-mailadres hebben, is het plan ontstaan hen een computer/internetcursus aan te bieden, zodat ook zij gebruik kunnen maken van de website als ‘etalage' voor hun werk. In 2007 ontvingen we een aantal enthousiaste reacties, zo had ik een blije Fioen Blaisse aan de telefoon, die een opdracht had gekregen via de NKvB-site en zij wilde er graag meer van weten om zodoende zelf haar gegevens te kunnen bijhouden. De website is nu in een basaal stadium, bruikbaar en voorzien van de gangbare functies. Het is het plan hem in de komende jaren uit te bouwen tot DE plek voor professionele, ruimtelijk werkende beeldend kunstenaars. Dat kan alleen met de medewerking en participatie van alle leden.

Dick Simonis

(website-groep Frode Bolhuis, Karen Santen en Maria Schilder)

 

 

Ballotage 2007

Verslag ballotage nieuwe leden

In 2007 is de ballotagecommissie bijeengeweest op 19/06/07 en 27/11/07,  daarnaast is er een brainstorm-avond geweest met het bestuur op 21/09/07.

In de eerste vergadering in juni heeft de commissie de structuur van de vorige commissie gevolgd. De discussie gaat nog altijd over professionaliteit en de daarbij behorende kwaliteit. Er waren een zestal aspirant-leden.

De commissie heeft drie collega's een direct positief oordeel gegeven en er waren twee twijfelgevallen, waarbij de motivatie en de kwaliteit niet in twijfel werd getrokken, maar vooral de professionaliteit. Vooral werk wat we al jaren kennen gemaakt door ‘laatbloeiers'. Uiteindelijk begroeten we Appie Drielsma, Jane Boyd, Karen Ebert en Aad Hoetjes als nieuw lid.

Tijdens de brainstorm-avond met het bestuur is duidelijk geworden dat we vooral voor de kwaliteit van de vereniging gaan en niet voor zoveel mogelijk leden.

Bij de tweede vergadering in november waren er wederom zes aanmeldingen.

Met de bevindingen van de vorige vergadering en het overleg met het bestuur in gedachten hebben we het bestuur geadviseerd om Stepanie Rhode, Alinda Ottens en Els de Meijer als nieuwe leden aan te nemen. Het bestuur heeft dit advies overgenomen.

In december waren we blij verrast met de terugkeer van John Blaak als lid van de Kring, uiteraard zonder balloteren na zo'n korte afwezigheid, en we spraken de hoop uit dat meer uitgetreden leden zijn voorbeeld zouden volgen.

Namens de commissie,

Henk van Bennekum,

Ballotage secretaris NKvB

Commissieleden: Rita van der Vegt, Jeroen Stock, Mieke Smits, Bien Koekebakker en Mieke van den Hoeven

 

 

Verslag expositiecommissie 2007

De expositiecommissie bestaat uit Louis Niënhuis, Thea van Vliet en Berenice Witsen Elias. Wij hebben ons in 2007 beziggehouden met het organiseren van tentoonstellingen en dat resulteerde in twee  exposities:

Het Kruithuis in den Bosch en Tso'ar in Leidschendam.

Verslag NKvB expositie Kruithuis te Den Bosch van 5 augustus 2007 tot en met 9 september 2007

Doelstellingen:

1 Een mooie en goede expositie opzetten, waarbij geselecteerde kunstenaars van de Kring letterlijk en figuurlijk de ruimte krijgen hun werk te tonen

2 Laten zien wie en wat de Kring is en waar deze voor staat, naar de leden toe maar ook naar buiten

3 Laten zien dat er binnen de Kring een grote variëteit van ruimtelijk werk wordt gemaakt. In dit geval wordt het accent gelegd op installaties. Op die manier wordt een aansluiting gevonden bij het theatrale karakter van de ‘Boulevard of Broken Dreams' die in dezelfde tijd plaats vindt.

4 Teambuilding onder de leden door samenwerking, samen inrichten en het leren kennen van elkaars werk

5  Het genereren van publiciteit en belangstelling

Resultaten:

Ad 1. De 16 geselecteerde kunstenaars hebben voldoende ruimte gekregen en wisten deze optimaal te benutten, waardoor er een mooie expositie is ontstaan waar de Kring trots op kan zijn

Ad 2. Gebleken is dat de gekozen groep goed in staat was om er een spannende en afwisselende tentoonstelling van te maken van hoog kwalitatief niveau

Ad 3. Het accent lag duidelijk op installaties, toch was er een grote variatie aan werk te zien. De wisselwerking tussen ‘traditioneel beelden' en ‘moderne installaties' zorgde voor extra spanning en verrassing.

Ad 4. Door een eerste oriënterende vergadering van de geselecteerde deelnemers heeft men kennis met elkaar en elkaars werk kunnen maken, dat heeft zeker bijgedragen aan goede samenwerking, waardoor er interessante interacties ontstonden.

Ad 5. Doordat de ‘Boulevard of Broken Dreams ' veel aandacht naar zichzelf trok, werd deze expositie voor een deel over het hoofd gezien. Er was pas persaandacht na de ‘Boulevard'. Ondanks toezeggingen van PR-verzorging door het Kruithuis, kan achteraf worden vastgesteld dat dit onvoldoende is ingevuld. Vanuit de NKvB was genoeg materiaal aangeleverd. Ook de uitnodigingen zijn niet vooraf in een proefdruk aan de Kring getoond, hetgeen duidelijk was afgesproken.

Organisatie

De communicatie tussen de drie organisatoren verliep niet goed. De taakverdeling was onvoldoende scherp gemarkeerd. De planning had beter vooraf op papier gezet kunnen worden. Contacten met de Kruithuis-organisatie waren niet transparant en naar de kunstenaars toe was met name de afwijzingsgrond, onvoldoende van argumenten voorzien, hetgeen hoofdzakelijk terug te voeren was op het ontbreken van duidelijke criteria. Naar de deelnemende kunstenaars verliep het telefonisch en briefcontact goed. Het e-mail verkeer was door foute adressen nogal gebrekkig.

Budget

Mondeling werd met het Kruithuis overeengekomen dat het totaal, inclusief uitnodigingen en verzekering 2000,-- euro zou kosten. Nadat vanuit de Kring de hele organisatie gestart was, kwam het Kruithuis hierop terug omdat de verzekering veel duurder uitviel. Het totaal werd 2200,-- euro. Vervolgens was er geen rekening gehouden met de kosten van de performer Guus Koenraads (500,-- euro) en de openingsrede van Jeroen Damen (250,-- euro). Jeroen Damen werd op het laatste moment door de overige bestuursleden uitgenodigd. Door de foutieve druk van de uitnodiging kwam er nog eens 80,-- euro bij. Opgeteld bedroegen de totale kosten  3030,-- euro. Een overschrijding van het geplande budget met 1030,-- euro en dat is relatief gesproken te veel. 

Subsidies

Door de korte voorbereidingstijd was het onmogelijk subsidie aan te vragen. Hierdoor konden  er ook geen vergoedingen worden betaald aan de deelnemende kunstenaars.

Deelnemers

Marcelle van Bemmel         Jan Asjes van Dijk

Annemie Bogaerts            Henny van de Meer

Pierre Lumey                   Riki Mijling

Frode Bolhuis                   Wicher Meursing

Mia Trompenaars              Linda Verkaaik

Mieke Smits                     Maria Schilder

Coen Vernooij                  Ron van de Ven

Marian Smit

Eindresultaat

Ondanks de gebrekkige voorbereiding, de korte tijd en communicatie problemen is het toch gelukt een tentoonstelling te presenteren van hoge kwaliteit, die gezien kan worden als een aanzet naar het nieuwe elan dat de N.K.v.B. in het vaandel wil dragen.

 

Verslag Tentoonstelling in Tso'ar Centrum Leidschendam, 2007

De tentoonstelling in Leidschendam -een kerkgebouw, dat nu wordt gebruikt als Tso'ar centrum- is een goed voorbeeld hoe leden van de Kring zelf met een voorstel kunnen komen. Adriaan Seelen was de initiatiefnemer van deze expositie samen met Guido Bennebroek.

Uitgangspunt is het verwerken van het thema van de expositie (en van de gehele openingsmaand van het centrum) is 'Van oude bronnen naar nieuwe wegen'. Een korte impressie van de toelichtende tekst bij dit thema: "In de joods-christelijke traditie vertellen mensen elkaar verhalen. Verhalen vol menselijke ervaringen. In een beeldende taal over de zee, liefde, wijn, storm, vogels in de lucht... Tso'ar zet die verhalende traditie voort. In vieringen in nieuwe vormen laat Tso'ar de betekenis van de oude verhalen zien. Zodat mensen zichzelf herkennen in de ervaringen en er levenskracht uit halen....

....  Een belangrijke plaats ruimt Tso'ar in voor kunst. Wat verhalen in woorden uitdrukken, laat kunst in beelden zien. ...."

De volgende Kringleden hebben aan deze tentoonstelling meegedaan : Mieke van den Hoeven, Adriaan Seelen , Imke Beek, Riki Mijling en Louis Nienhuis.

 

In voorbereiding  

In 2007 is gestart met de organisatie van het 90-jarige bestaan van de NKvB in 2008. Om te beginnen de expositie te Haaksbergen, Kunstpark Scholtenhagen. Vervolgens de tentoonstelling in Pulchri, gekoppeld aan de viering van ons 90 jarig bestaan. Tso'ar-Centrum in Leidschendam is in voorbereiding. Enkele andere tentoonstellingen zoals  ‘Kringjuweeltjes' in Gulpen zijn in de startblokken gezet.

Inmiddels is bekend dat de organisatie van Kunstpark Scholtenhagen de zaak heeft afgeblazen. De reden is hoofdzakelijk te wijten aan het feit dat de gemeente Haaksbergen de subsidie, groot euro 35.000,- niet toekende. De 25 Kringleden die zich hadden opgegeven hebben hun documentatie inmiddels, veel later dan was afgesproken, teruggestuurd gekregen, zonder dat er een selectie heeft plaats gevonden. Er wordt nog gewerkt aan een nieuwe opzet voor 2009,  maar er kan met geen enkele zekerheid gezegd worden of die expositie doorgaat.

In 2008 zal door de Kring ook gewerkt worden aan een nieuwe opzet voor het organiseren van tentoonstellingen. Het ultieme uitgangspunt is en blijft; het bieden van mogelijkheden voor leden van de Kring hun werk in al haar diversiteit van kleine objecten tot installaties te exposeren.

 

Initiatieven

In de toekomst hopen wij meer initiatieven van de leden te mogen ontvangen. Je kunt direct contact opnemen met het bestuur of de expositiecommissie.

Berenice Witsen Elias, Thea van Vliet en Louis Niënhuis


Interne en externe contacten 2007

Atelieravonden

Bij de volgende kunstenaars zijn atelieravonden georganiseerd:

-        Rinus Roelofs, 6 bezoekers

-        Wicher Meursing 8 bezoekers

-        Henny v.d.Meer, 3 bezoekers, wegens te weinig belangstelling en een erg druk programma van Henny werd de avond afgezegd

Lezing

In samenwerking met het CBK Drenthe is een lezing georganiseerd: Carlo Kroon zou over zijn eigen werk vertellen. Helaas: 0 bezoekers. Dit was zowel voor Carlo, als voor de Kring en het CBK teleurstellend. Besproken werd dat een dergelijk evenement wellicht beter gekoppeld kan worden aan een tentoonstelling. Met een tweetal bedrijven is gesproken over het organiseren van een bedrijfspresentatie voor Kringleden.

Hoogeveen

Gemeente Hoogeveen wilde een beeldenpark in het leven roepen. In laat stadium konden we als Kring meedenken over de opzet van het geheel. Locale ambassadeur voor het project werd  Marieke Geerlings. De Kring vond stageld een voorwaarde voor de medewerking aan de opzet. Ook wilde de Kring graag de tuin de komende jaren invullen met een selectie van de leden. In late instantie heeft Hoogeveen de coördinatie voor het project op een andere manier ingevuld.

Draaiboek tentoonstellingen

Voor leden is een draaiboek voor het organiseren van tentoonstellingen opgezet. Dit draaiboek moet een handreiking bieden voor een goede tijdplanning en een geheugensteun dat er niets vergeten word,

Corrie van de Vendel

 

 

Beleidsplan 2008

Inleiding

In het afgelopen jaar heeft het interim bestuur heel veel tijd en veel energie gestoken in het op de rails zetten van de organisatie van onze vereniging. De ledenadministratie is nu weer helemaal op orde; enkele uitstekende tentoonstellingen zijn er georganiseerd; er wordt nog gewerkt aan het aanscherpen van de condities; er is een nieuwe website ontworpen en inmiddels in gebruik genomen; er zijn talloze contacten gelegd om tot een betere bestuursstructuur te komen; alles is in het werk gesteld om Stichting Thoe op te heffen; er zijn beleidsplannen in voorbereiding voor een Nationale Beeldendag en er zijn veel tentoonstellingen in voorbereiding.  

Het bestuur vindt het van groot belang dat de Kring haar rol als belangrijke speler voor ruimtelijke beeldende kunst weer in gaat nemen en bijzonder aandacht gaat besteden aan kunst in de openbare ruimte.

Kernpunten

De beste manier om de rol van belangrijke speler in te vullen is het gezicht naar buiten en wel door het organiseren van tentoonstellingen. Tentoonstellingen vormen de kernactiviteit van onze vereniging. Wij streven naar een grote diversiteit in het aanbod, zowel wat thematiek als wat techniek betreft. Als gevolg hopen we op die manier voor zoveel mogelijk leden een mogelijke expositieplek te creëren. Bestuursleden, maar ook individuele leden kunnen een tentoonstelling initiëren, in alle gevallen blijft de supervisie bij het zittende bestuur.

Er worden regels ontworpen waarmee gewerkt kan worden en die als leidraad zullen dienen voor het organiseren van tentoonstellingen.

Het bestuur tracht zoveel mogelijk leden in te zetten bij de uitvoering van die afgesproken taken.

De NKvB zal zich met meer nadruk gaan toeleggen op activiteiten op het gebied van buitenbeelden. Dit kan betrekking hebben op het geven van adviezen, maar we kunnen ook functioneren als vraagbaak. Het bestuur wil locale ambassadeurs inschakelen om de regioactiviteiten te bevorderen. Het initiatief voor een Nationale Beeldendag moet ertoe gaan bijdragen dat er ook meer maatschappelijke aandacht komt voor ruimtelijke beeldende kunst. Tenslotte willen wij ook onze stem laten horen als het gaat om beleidszaken die nadelig uitpakken voor onze beroepsgroep, zoals onlangs nog bij de dreigende afschaffing van de Kunstkoopregeling, waartegen de NKvB krachtig heeft geprotesteerd.

Samenhang

De samenhang van onze vereniging wordt bepaald door de onderlinge band van de vereniging. Sleutelwoord daarbij is solidariteit. Het betekent ook dat ieder lid wel iets kan doen. De Kring is er dankzij het motto VOOR EN DOOR DE LEDEN. Als we dat navolgen bereiken we heel wat. Wij zijn er van overtuigd dat onze nieuwe website ook een belangrijke bijdrage zal leveren aan meer samenhang. De site moet een actieve ontmoetingsplaats worden voor de leden.

Maak er uw gewoonte van elke dag even de site te bezoeken want daar worden straks alle mogelijkheden en nieuwsberichten op geplaatst. We zullen ook onze oudere leden die geen website kunnen  bezoeken blijvend van dienst zijn.

De EXTRA'S zoals atelieravonden, bedrijfspresentaties en gemeenschappelijke workshops zullen ook in 2008 onze aandacht krijgen en houden.

Het bestuur heeft het voornemen een feest in Pulchri te organiseren ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers.

Bert van Loo

Corrie van de Vendel